Ofte stilte spørsmål
Opprett avtalegiro
For å opptette eller endre AvtaleGiro kan du enkelt gjøre dette på "Min side"
- Gå til Min Side og trykk på «AvtaleGiro»
- Følg instruks
Det kan ta ca. tre (3) virkedager før AvtaleGiroen blir bekreftet aktiv av NETS til Spenst Tønsberg. Papirfaktura som allerede er generert må betales og kan ikke reverseres. AvtaleGiroen vil da først tre i kraft fra kommende måned.
AvtaleGiroen min er aktiv, men trekket går ikke igjennom?
Dersom AvtaleGiroen din er aktiv og du kan se at det ligger et trekk som ikke har gått gjennom, kan årsaken være et av følgende:
- Du har satt for lav beløpsgrense på AvtaleGiroen. Gå inn på AvtaleGiroen i din nettbank og sjekk beløpsgrensen. Beløpsgrensen må være høyere enn beløpet som skal trekkes. Selv etter forfall er det mulig å heve beløpsgrensen og endre forfallsdato frem i tid for at trekket likevel skal gå gjennom. Påse at du også hever beløpsgrensen på selve avtalen, ikke bare det ene trekket som ligger til forfall.
-
Er du usikker på hvorfor trekket ikke har gått igjennom ved aktiv AvtaleGiro, ta kontakt med din bank.
Hvis du ikke mottar trekk på AvtaleGiroen, betyr dette at AvtaleGiroen ikke har blitt bekreftet til SPENST SKJEBERGSENTERET, og vi anbefaler derfor at du tar kontakt med oss hvis du har mottatt faktura to måneder på rad etter å ha aktivert denne.
Send epost- Det er ikke dekning på kontoen.
- Det er ikke dekning på kontoen.
Jeg har opprettet AvtaleGiro, men får fremdeles faktura?
Det kan være to årsaker til dette:
- Faktura var allerede generert før AvtaleGiroen ble godkjent av banken din. Du vil i så fall motta trekk til denne fra og med neste måned.
- AvtaleGiroen er ikke godkjent av banken ennå.
Fakturaen må i begge tilfeller betales.
Dersom du også neste måned mottar faktura i posten, ta kontakt med resepsjonen og vi vil sjekke om du har benyttet riktig konto- og KID-nummer for å opprette AvtaleGiroen. Dersom du har benyttet korrekt betalingsinformasjon må din bank hjelpe deg videre.
Kvittering for betalt medlemsavgift
Har du betalt med betalingsinformasjon som står på faktura eller betalt automatisk på AvtaleGiro, kan du hente ut fakturagrunnlag på "Min Side" - "Mine kjøp og betalinger"
Du kan også ta kontakt med resepsjonen, så kan vi skrive ut dokumentasjon på din betaligshistorik.
Forfallsdato
Vår forfallsdato for privatmedlemskap er den 20. hver måned. For bedrifter (ikke medlemmer med bedriftsavtale), kan andre forfallsdatoer gjelde.
Endre ansvarlig betaler for ett medlemskap
Dersom en annen person enn hva som er registrert i dag skal stå som ansvarlig betaler for et medlemskap, må en skriftlig henvendelse sendes fra personen som skal overta betalingene sammen med følgende opplysninger til oss på mail:
- Fult navn
- Fødselsdato
- Adresse
- Telefonnummer
- E-postadresse
Vær oppmerksom på at du ved å stå som ansvarlig betaler for et medlemskap forplikter deg til våre vilkår for betaling av medlemskap. Ny AvtaleGiro må også opprettes, og du vil motta informasjon om dette per e-post når vi bekrefter endringen av ansvarlig betaler.
Fakturaer/AvtaleGiro-trekk som allerede er generert vil ikke reverseres, og må betales av nåværende ansvarlige betaler.
Hvorfor har første faktura ett høyere beløp enn medlemsavgiften min?
På første faktura betaler du fra dagen du meldte deg inn og ut påfølgende måned.
Eksempel: Melder du deg inn 15. januar, vil første mulige faktura ha forfall 20. mars.
Den totale perioden du betaler for på første faktura vil da være 15. januar til 28. februar.
Første trekk fra AvtaleGiro blir etter det 20.mars, som er betaling for mars.Ved innmelding tilkommer også et gebyr på medlemskort/nøkkelkort (engangsbeløp).
På faktura tilkommer et fakturagebyr. Dette gjelder for de som ikke har godkjent AvtaleGiro.
Hvorfor har jeg fått en betalingspåminnelse på SMS?
Dersom du har mottatt en betalingspåminnelse på SMS, kan det bety at vi ikke har mottatt din betaling til forfall.
SMS’en genereres den 30. i måneden og dersom du har gjort en betaling som ikke kom oss i hende innen dette har du likevel mottatt en SMS, men kan se bort fra denne.
Har du nylig betalt og likevel fått SMS, sjekk først at du har benyttet riktig betalingsinformasjon. Har du gjort dette kan du se bort fra SMS’en.
Hvorfor har jeg mottatt inkassovarsel?
Hvis du har mottatt et inkassovarsel har vi ikke mottatt din betaling innen forfall. Inkassovarsel sendes 14 dager etter forfall på medlemsavgiften, og er et varsel om at hvis du ikke betaler innen gitt frist vil det gå til inkasso. Et inkassovarsel er ikke det samme som inkasso, det er kun et varsel.
Hvorfor ar jeg mottatt brev om inkasso?
Dersom du har mottatt et brev om inkasso fra Credicare betyr det at vi verken har mottatt betaling på faktura/AvtaleGiro, etter å ha sendt deg SMS-purring (om du har ditt mobilnummer registrert hos oss), eller etter at Credicare har sendt deg et inkassovarsel.
Dersom du mener å ikke ha mottatt noen av disse, må du sjekke om vi har korrekt kontaktinformasjon.
Vi minner om at du ved adresseendring, plikter iht. medlemskontrakten å informere oss om dette slik at vi kan sende deg faktura til riktig adresse.
Jeg har mottatt en faktura med større beløp enn forventet
Når du mottar en faktura i posten, vil det være et fakturagebyr på 40 kroner. Stemmer da summen?
Dersom du fremdeles ikke får den til å stemme kan en av årsakene være:
- Du har nylig åpnet frys av ditt medlemskap tidligere enn avtalt. Du vil da bli fakturert fra dagen du åpner medlemskapet og ut kommende måned på første mulige faktura/AvtaleGirotrekk, og beløpet vil være høyere enn normalt.
- Du har nylig endret ditt medlemskap til en høyere medlemspris. Du vil da bli fakturert for det nye medlemskapet fra dagen det ble endret til ut kommende måned på første mulige faktura, og beløpet vil være høyrere enn normalt.
- Du har nylig kjøpt en PT-pakke. Har du kjøpt en ny PT-pakke før du har betalt ned delbetalingene på forrige PT-pakke, vil du nå betale for to PT-pakker samtidig.
- Du har satt en vare i kiosken på medlemstrekket ditt. Varens verdi kommer da i tilegg til medlemsavgiften din.
- Hvis dette ikke stemmer, ta kontakt med resepsjonen.
Hva skjer om jeg kjøper to PT-pakker på delbetaling samtidig?
Hvis du kjøper to PT-pakker samtidig og har begge på nedbetaling, vil du betale for begge pakkene samtidig hver måned.
Det er ikke mulig å utsette avbetaling på ny pakke til den gamle er ferdig betalt.
Har du allerede en PT-pakke på nedbetaling, og kjøper en ny PT-pakke før den første PT-pakken er nedbetalt, vil du betale for begge PT-pakkene samtidig fra første mulig faktura/AvtaleGirotrekk.
Vi anbefaler derfor at du er ferdig med avdragene på første PT-pakke før du kjøper ny, dersom du ikke har anledning til å betale for to pakker samtidig, ettersom dette ikke vil kunne reverseres.
Skal du betale to eller flere PT-pakker samtidig på AvtaleGiro, må du huske å sjekke at beløpsgrensen er høy nok til at hele beløpet kan trekkes til forfall.
Jeg mottar ikke faktura i posten
Vennligst kontroller at du er registrert med korrekt navn og adresse ved å kontakte resepsjonen.
Dersom opplysningene er feil, må vi oppdatere adressen din. Husk også at du må ha navn på postkassen din.
Har du nylig flyttet kan Posten ha videresendt posten for deg gratis i 3 måneder. Etter dette vil post sendes til adressen du er registrert på hos oss.
Jeg har mottatt purring og inkasso, hva gjør jeg?
Hei, har du mottatt en purring fra oss, så er det gjennom vår samarbeidspartner Remind. Du kan følge din sak ved å trykke på denne linken:
Har du spårsmål til din sak, så er kundeservice tlf. 48884668.