Kondisjon/utholdenhet

Kondisjon / Utholdenhetstrening


Kondisjonstrening er den mest tidseffektive måten å trene på om du ønsker å gå ned i vekt, få bedre helsen eller forbedre kondisjonen. Vår kondisjonspark består av en stor variasjon av apparater fra Technogym, alle med pulsmåling. Dette sikrer deg en skånsom trening så vel som et variert treningstilbud. Spør oss gjerne om råd og veilednig. Vi gjør kondisjonstreningen enkelt, effektivt og underholdende!


Utholdenhetstrening

Trening av hjerte og kretsløp har vist seg å være viktig. Denne treningen forbedrer kapasiteten til hjertet, lungene og blodårene og øker musklenes evne til å ta opp oksygen. Risikoen for kretsløpssykdommer blir lavere, og skadevirkningene kan bli mindre. God utholdenhet hjelper deg å holde ut en lang arbeidsdag og å orke mer når man kommer hjem! Du vil heve ditt fysiske mestrings nivå og få et psykisk overskudd.


Kroppen vår trenes til å skaffe nok energi til det arbeidet som vi ønsker å mestre.Ut ifra den måten kroppen vår skaffer energi på, skiller vi mellom anaerob og aerob utholdenhet.Aerob (med tilstrekkelig oksygen) utholdenhet står for kroppens evne til å arbeide med relativt høy intensitet over lengre tid ved hjelp av aerobe energiprosesser i musklene. Anaerob (uten tilstrekkelig oksygen) utholdenhet vil si; kroppens evne til å arbeide med svært høy intensitet i forholdsvis kort tid, ved hjelp av anaerobe energiprosesser i musklene. Hvordan akkurat du skal trene din utholdenhet for å mestre hverdagen bedre, eller i sammenheng med en spesifikk idrett, kan vi hjelpe deg med. 


Hvorfor oppvarming?

Aktivitet før trening eller konkurranse, har til hensikt å øke prestasjonsevnen og forebygge skader.Når kroppen er varm, som resultat av bevegelse, er det fordi energiutviklingen er satt i et høyere gir. Kroppen er klar til å levere energi og oksygen ved tyngre fysisk arbeid enn i vanlig-modus. Resultatet merkes at vi orker mer. Den forebyggende delen arter seg i at det elastiske vevet (elastin), blir mer tøyelig. Slik at man kan unngå for eksempel overstrekk og ruptur i muskler og sener. Propriosepsisen/balansen er også en faktor som står bedre stilt etter en oppvarming.


Gode grunner til å trene! 

  • Bedre holdning og selvfølelse
  • Bedre evne til å mestre stress
  • Bedre konsentrasjon
  • Overskudd/ mer energi
  • Bedre utholdenhet
  • Bedre humør/ gjør deg mindre depressiv
  • Bedre balanse
  • Bedre sirkulasjon/ - både av lymfe- og blodårer
  • Bedre lungefunksjon
  • Sterkere muskulatur, sener og ligamenter
  • Sterkere skjelett
  • Bedre bevegelighet
  • Økt forbrenning
  • Senker risiko for Diabetes
  • Senker risiko for høyt blodtrykk
  • Forebygger hjerte- og karsykdommer
  • Styrker imunforsvaret
  • Bedre fordøyelse

 


Spenst Tønsberg
Slagenveien 16
3110 Tønsberg
Tlf. 465 03 135
E-post tonsberg@spenst.no

Levert av Spectra AS - Powered by Webon Personvern